Dry needling

Dry needling is een behandelmethode binnen de fysiotherapie waarbij we stijve of verkrampte spieren aanprikken die hierdoor langdurig ontspannen. Bij deze techniek worden ‘droge’ acupunctuurnaalden gebruikt, er wordt dus geen vloeistof in de spieren gespoten.

• Pijn en stijfheid in de spieren, meestal op een lokale plek
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijn-ontwijkend gedrag (anders bewegen)
  • Hoofdpijn, aangezichtspijn en/of kramp

Niet hetzelfde als acupunctuur

Het verschil tussen dry needling en acupunctuur zit ‘m in het doel van de behandeling en de werkwijze. Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet. Deze hebben invloed op de energie in het lichaam. Bij dry needling gebruiken we meestal maar één naald, waarmee we kortdurend triggerpoints prikkelen. Een triggerpoint is een verkrampte plek in de spier.

Simone Raben

Om een afspraak met een van onze fysiotherapeuten te maken voor een dry needling behandeling heeft u geen verwijzing van de huisarts nodig. Dry needling is onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling en wordt daarom in veel gevallen vergoed door de zorgverzekering. Raadpleeg hiervoor de voorwaarden van uw zorgpolis.

Voor meer informatie of bij vragen over therapieën of behandelingen kunt u contact met ons opnemen via onderstaand contactformulier.